https://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/issue/feedCIEX JOURNAL2025-04-12T14:17:27-06:00Hugo E. Mayo Castrejónjournal@ciex.edu.mxOpen Journal Systems<p>CIEX Journal is an academic and research magazine printed in Chilpancingo, the capital city of the state of Guerrero, Mexico. The idea of publishing this Journal, emerged as a response to the effort made by professors, students and authorities who are always in search of innovative teaching methodologies, techniques and strategies, and who have produced studies related to the areas of language teaching and applied linguistics.</p>https://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/221Cómo Aprenden los Estudiantes de Primer Año en la Licenciatura de Inglés2025-04-10T17:58:41-06:00Gerardo Heredia Cenobiogerardo.heredia@ciex.edu.mxNorma Valeria Vergara Garcíavaleriavnvg@gmail.com<p style="text-align: justify;">El aprendizaje, un proceso individual de descubrimiento y análisis, se potencia con estrategias conscientes y flexibles, convertidas en hábitos (León, Risco, & C., 2014). Los hábitos son cruciales para la efectividad de estas estrategias en el rendimiento académico.<br>Existen tres estilos principales: visual (observación detallada), auditivo (escucha y formación de ideas) y kinestésico (interacción y práctica). Cada estudiante los utiliza, pero uno suele predominar. Identificar y desarrollar el método principal es clave para un aprendizaje efectivo y personalizado.<br>El presente estudio reveló que el estilo visual es el más utilizado por estudiantes de primer año de licenciatura, seguido del kinestésico y auditivo. Esto sugiere la importancia de incorporar materiales visuales en la enseñanza para mejorar el rendimiento académico.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/194ChatGPT, the New Language Students’ Influencer2024-09-18T23:43:32-06:00Luis Arturo Escamilla Trejolaescamillat@gmail.comCarmen Alicia Magaña Figueroacmaganaf@ucol.mx<p><span style="font-weight: 400;">This study explores the impact of ChatGPT, an AI tool, on undergraduate students in the field of Language Teaching. The research, conducted through a descriptive qualitative approach, aims to analyze the multifaceted effects of ChatGPT on academic performance and learning processes. The primary objective is to assess how ChatGPT aids or hinders students' tasks and to understand its broader implications in educational settings. Therefore, using surveys and qualitative analysis, the study finds that ChatGPT facilitates idea generation, paraphrasing, time efficiency, and information retrieval, significantly benefiting students. However, it also identifies a dependency on the tool, potentially diminishing essential skill acquisition. The research categorizes students' trust in ChatGPT into total, partial, and mistrust, highlighting the need for balanced usage. The findings underscore ChatGPT's transformative potential in education, suggesting careful integration to maximize benefits and mitigate drawbacks, contributing valuable insights into AI's role in language teaching.</span></p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/191Bibliometric Analysis of Thesis Title Trends in Language Teaching in Mexico2024-10-22T10:22:53-06:00Héctor Castro Mosquedacastro32579@hotmail.com<p>This study examines thesis titles in language teaching and learning in Mexico, focusing on English and Spanish works. Using bibliometric analysis, it analyzes 564 titles from 34 institutions across 28 states: 219 in English and 345 in Spanish. Findings reveal Spanish titles are generally longer, while English titles in language teaching have higher word counts, reflecting field-specific variations. Single-unit titles are predominant in both languages, with Spanish titles being more common. English titles show greater variability, often using verbal phrases, unlike in Spanish. The colon is the most frequent punctuation in multi-unit titles, and question-form titles are rare. This study highlights the importance of considering linguistic and cultural contexts in academic writing and suggests educators and researchers tailor their methods to meet diverse needs, enhancing the effectiveness and accessibility of their work.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/196Negociación de Significados en un Entorno Virtual2024-09-30T23:44:18-06:00Claudia Isabel Marín Sánchezcmarin@uv.mxReyna Moreno Beltránreyna.moreno@uaq.mxEduardo Aguirre Caracheoeduardo.aguirre@uaq.mx<p>El propósito de esta investigación fue identificar cómo se realiza la negociación de significados con estudiantes de nivel básico durante las interacciones orales en un entorno virtual. Se condujo una investigación descriptiva con un enfoque cuantitativo-cualitativo. Se analizaron diálogos de parejas y equipos. La muestra fue de conveniencia. Participaron 13 estudiantes con edades entre 15 y 60 años. De acuerdo con los resultados, los ciclos de negociación presentaron un patrón modificado al modelo analizado. Hubo una combinación de respuesta-indicador hasta que el mensaje quedaba comprendido por el interlocutor. Las estrategias empleadas en ambos tipos de interacción fueron solicitud de aclaración y confirmación. Se expresaron repeticiones y expresiones lingüísticas acorde al nivel. Además, el porcentaje de estrategias empleadas en parejas y en equipos fue similar. En conclusión, los estudiantes en un entorno virtual pudieron entablar una comunicación genuina y natural al negociar significados. Hacerlo les permitió realizar las actividades encomendadas.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/197Using Duolingo in the EFL classroom: A Study on Effectiveness and Student Perceptions2024-12-07T23:45:54-06:00Lizette Drusila Flores-DelgadoLdflores@uach.mxIrlanda Olave-Morenoiolave@uach.mxAna Cecilia Villarreal-Ballesterosavillare@uach.mxCarla Paola Cancino-Ríosccancino@uach.mx<p style="font-weight: 400;">Technology integration in education is crucial, yet the effectiveness of using applications (apps) to learn languages remains controversial. This mixed-methods study explores the impact of the language learning app Duolingo on the perceptions and proficiency of 12 English learners in a private school in Chihuahua, Mexico. The study explores the students’ perceptions of using the app to determine its effective use in the classroom. Research questions focus on students’ attitudes and perceptions towards apps and the potential benefits and drawbacks of using them to improve language proficiency. Data was collected from interviews, a questionnaire, and tests. Findings reveal a significant increase in test scores and a shift from negative to positive perceptions of app-based learning. Focusing on communicative practice, the app proved effective when used as a class complement rather than in isolation. These results highlight the potential of technology-enhanced learning to improve EFL proficiency and student engagement.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/198Cambios en la Identidad de los Profesores Universitarios de Lenguas Extranjeras y Evolución en su Practica Docente2025-02-15T23:59:19-06:00Mario Rubén Ruiz Cornelioruizmruben@hotmail.comIrma Alejandra Coeto Calcáneoirma.coeto@ujat.mxSara Margarita Alfaro Garcíasara_margarita@hotmail.comGuadalupe Palmeros y Ávilagpalmeros@hotmail.com<p>Esta investigación recoge la experiencia de profesores de lenguas extranjeras en una universidad del sureste mexicano durante la Pandemia por COVID-19. Tras una serie de repercusiones educativas de escala global, es momento propicio para investigar los cambios en la identidad y práctica de los docentes. Esta investigación tuvo por objetivo examinar como los profesores universitarios de lenguas experimentaron los cambios surgidos a raíz del COVID-19 en relación a su identidad y el impacto que tuvo en su práctica docente. Se empleó una investigación narrativa de corte cualitativo mediante una serie de entrevistas recogiendo de viva voz dichas experiencias. Los resultados demostraron un pleno ejercicio de su agencia, así como el despliegue de sus capacidades de negociación ante los cambios presentados. Se concluye que las tensiones provocadas por la Pandemia propiciaron un cambio favorable en la identidad, y en las prácticas de los profesores tras haber superado esta etapa de crisis.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/213Factors that affect English Language Learning in Rural Schools2025-02-28T18:42:26-06:00Ariana Michelle Ramírezanuar22ari@gmail.com<p>Nowadays, learning English is essential due to the expectations and requirements at professional levels. The main objective of this research is to know about all aspects that can contribute negatively and positively to students’ learning to implement changes in their English teaching and learning language in a rural context. This study was developed through a qualitative approach, using the phenomenological method, and the techniques applied were to gather data from teachers, parents, students, and the director of a public school in a rural context through interviews. One of the results was a) Teacher needs to know the context of the community, and students, possessing technological, pedagogical, and content knowledge to develop successful classes through meaningful language learning. To obtain better results in English learning in public rural schools, it is necessary to be aware of all the limitations involved during the process of English teaching and learning.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/214The Design of a Mobile App for Improving the English Macro Skill in BA Courses2025-03-31T14:41:05-06:00Fidel Eduardo Mejia Valenzofidel.eduardo.mejia@gmail.com<p data-start="0" data-end="195">Mobile apps help users in various fields, including education. Teachers and students can enhance English learning by using an app that develops both language skills and technology use in class. </p> <p data-start="197" data-end="402">This study followed a qualitative approach to collect and analyze participants' experiences, opinions, and suggestions. The action research method was used to examine the situation and propose solutions.</p> <p data-start="404" data-end="736" data-is-last-node="" data-is-only-node="">Findings indicate that a mobile app can help students practice and improve their English skills anytime and anywhere. These results highlight the importance of innovation in English learning within a BA course and serve as a foundation for developing a future mobile app that meets the needs of other courses and proficiency levels.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/215La Adquisición de Conciencia Lingüística en Futuros Docentes de Inglés2025-04-01T17:55:29-06:00Carmen Magañacmaganaf@ucol.mx<p style="text-align: justify;">La conciencia del lenguaje se refiere al desarrollo en los estudiantes de una mayor conciencia y sensibilidad hacia las formas y funciones del lenguaje. El enfoque se ha desarrollado en contextos de aprendizaje de segundas lenguas y lenguas extranjeras, y en la educación de lenguas maternas, donde a veces se ha preferido el término “conocimiento de la lengua” (Wright y Bolitho, 1993 y Ellis, 1995).</p> <p style="text-align: justify;">La adquisición de conciencia lingüística en el aprendizaje del inglés es fundamental porque permite a los estudiantes – futuros docentes - comprender en profundidad cómo funciona el idioma, facilita el proceso de aprendizaje al identificar patrones y conexiones, mejora la expresión oral y escrita, ayuda a corregir errores de manera efectiva y promueve una comprensión más amplia de la cultura y la sociedad de habla inglesa. Crear la conciencia lingüística en los futuros docentes es esencial para un dominio sólido del inglés como segunda lengua y en el desempeño académico que tendrán como docentes.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/216The Power of Gamification in Online Sessions2025-04-01T17:56:37-06:00Julio Espíritujespiritu26.je@gmail.comElizabeth Espírituespirituelizabeth@gmail.com<p style="text-align: justify;">Gamification and game-based teaching play an acute role in learning outcomes and classroom climate. Gamifying the language classroom sharply improves the learning environments. Learning outcomes and a welcoming classroom climate are vivified by our teaching techniques. Thus, it is important to learn new information, and new currents and study them, especially in this era defined by rapid technological advancements and evolving educational paradigms. Our educational and teaching practices should evolve together with the traditional struggle to fully captivate our students and create an assured learning experience and environment. Hence, the importance of learning about this mostly unexplored teaching technique.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/217The Role of Emotions in Second Language Learning 2025-04-01T17:59:32-06:00Karime Díazkarime.diaz1522@gmail.comCesar Olguín cesar_94x@hotmail.com<p style="text-align: justify;">Las emociones no son meros acompañantes del proceso de aprendizaje, sino que son elementos integrales que influyen profundamente en la motivación, la retención de información, la capacidad de aplicar conocimientos en contextos reales, además moldean profundamente el desarrollo del estudiante. En el ámbito del aprendizaje de un segundo idioma, comprender y gestionar estas emociones de manera efectiva puede transformar la experiencia educativa y llevar a un mayor éxito en el dominio de una nueva lengua, puesto que las emociones pueden ser tanto un impulso como un obstáculo. El presente trabajo permite evaluar cómo el uso de estrategias eficaces para el fomento de la gestión emocional, autoestima, autoconfianza, la creación de un ambiente inclusivo, seguro y positivo, así como la empatía y el apoyo emocional por parte de los educadores juegan un papel fundamental que favorecen los estímulos para un mejor aprendizaje, rendimiento académico y maximización del potencial lingüístico en los estudiantes.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/218Teacher’s Creative Materials to Enhance Students in the English Classes2025-04-01T18:00:57-06:00Sully Carrera sully_carrera@hotmail.comAzael Barónazaelbm4@gmail.com<p style="text-align: justify;">This research aims to delve into educational creativity by examining the diverse variety of materials used by teachers to foster an enriched classroom environment. This study investigates how teachers could utilize creative materials to stimulate student engagement, facilitate active learning, and cultivate a dynamic educational experience. Through an analysis of teacher practices and student responses, this research uncovers the role of creative materials in promoting critical thinking, problem-solving skills, and intrinsic motivation among students. Findings reveal the significance of teachers’ creativity in crafting stimulating learning environments that foster curiosity, exploration, and deep understanding.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNALhttps://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/219Working with Drawn Layouts in English Teaching 2025-04-01T18:03:17-06:00Brandon RamosBRANDONRAMOS60@GMAIL.COM<p>In this interactive workshop, attendees will be able to get an inside look at how traditional layouts on whiteboards can get turned into more attractive and context-building drawn layouts. Attendees will get different examples and will get the chance to team work on their own drawn layout based on different points to take into account.</p>2025-04-12T00:00:00-06:00Copyright (c) 2025 CIEX JOURNAL